Formy terapii
W EDUHIT prowadzimy następujące formy terapii:
Terapia logopedyczna:
Terapia logopedyczna to szeroko rozumiany rozwój mowy i języka na wielu płaszczyznach. Do logopedy trafiają więc pacjenci z bardzo różnorodnymi potrzebami oraz w każdym wieku: niemowlęta, dzieci, młodzież i dorośli.
Oferta pomocy logopedycznej skierowana jest do m. in.:
- Dzieci, których rozwój mowy przebiega nieprawidłowo lub z opóźnieniem;
- Dzieci, które nie wypowiadają pewnych głosek, bądź wypowiadają je niewłaściwie np. seplenią;
- Osób, które przejawiają różnorodne problemy z komunikacją ze względu na towarzyszące choroby, zaburzenia lub zespoły zaburzeń: np. niepełnosprawność intelektualna, zespoły genetyczne, mózgowe porażenie dziecięce, spektrum autyzmu, całościowe zaburzenia rozwoju;
- Osób z zaburzeniami neurologicznymi np. po udarach, wypadkach komunikacyjnych z objawami afazji i/lub dyzartrii;
- Osób z niepłynnością mowy;
- Dzieci (w tym niemowląt) z zaburzeniami funkcji oralnych: ssaniem, połykaniem, żuciem, gryzieniem;
- Osób z rozszczepem podniebienia i/lub warg
- Rodziców, którzy w ramach profilaktyki logopedycznej chcą się dowiedzieć jak stymulować rozwój dziecka oraz zapobiegać wadom wymowy i zgryzu już od pierwszych miesięcy życia dziecka.
Czas trwania zajęć
Zajęcia trwają 30/45/60 min.
Czas zajęć terapeutycznych ustalany jest indywidualnie
Trening Umiejętności Społecznych TUS:
Czym jest Trening Umiejętności Społecznych - TUS?
To grupowe zajęcia kierowane do dzieci i młodzieży przeżywających trudności w funkcjonowaniu w grupie. Zajęcia prowadzone są przez psychologa - trenera i pedagoga z doświadczeniem w pracy z dziećmi. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają 60 min. Realizowane są w 4-6 osobowych grupach dobranych pod kątem wieku i rodzaju trudności doświadczanych przez dzieci.
Podczas zajęć dziecko:
- rozwija swoje kompetencje społeczne i komunikacyjne
- uczy się odczytywać komunikaty niewerbalne i odpowiednio reagować na mimikę, gestykulację, mowę ciała innych osób
- poznaje obszar współdziałania, interakcji międzyludzkich i tworzenia relacji rówieśniczych
- buduje swoją świadomość emocjonalną
- lepiej rozumie świat emocji oraz uczy się reagować na emocje swoje i innych osób
- nabywa umiejętność odpowiedniego reagowania na często spotykane sytuacje
- poprzez zabawę ma okazję do pracy nad trudnymi zachowaniami, które niepokoją rodziców lub nauczycieli
- uczy się przestrzegać norm i zasad funkcjonowania w grupie
- buduje pozytywny obraz siebie, wzmacnia wiarę we własne siły, swoje poczucie wartości i sprawczości
Dla kogo jest TUS?
Dla dzieci i młodzieży z zespołem Aspergera, autyzmem, całościowymi zaburzeniami rozwoju, ADHD oraz dzieci nieśmiałych, wycofanych, reagujących lękiem, mających trudności w funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej.
Zasady naboru
Dzieci do grup kwalifikowane są z uwzględnieniem wieku, poziomu funkcjonowania i potrzeb rozwojowych. Kwalifikacje mają na celu rozpoznanie problemów dziecka i stopnia ich nasilenia, co pozwala przydzielić dziecko do najbardziej odpowiedniej dla niego grupy.
Procedura kwalifikacji
Ankieta kwalifikacyjna – wypełniana przez rodziców/ opiekunów zawiera wstępne informacje dotyczące funkcjonowania dziecka, dostarczana przed pierwszym spotkaniem.
Spotkanie z terapeutą prowadzącym grupę składa się z dwóch części – pierwsza - to wywiad z rodzicami, druga – to indywidualna wizyta dziecka. Całości zajmuje ok. 60 min.
Zasady uczestnictwa
Podstawą uczestnictwa jest pisemna zgoda rodziców.
Zajęcia prowadzone są w cyklu semestralnym (2 miesiące). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Nieobecność na zajęciach nie zwalnia z obowiązku uiszczenia opłaty.
Terapia ręki:
Czym jest terapia ręki?
Terapia ręki to program mający na celu usprawnienie małej motoryki czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców.
Do kogo skierowana jest terapia?
Terapia skierowana jest przede wszystkim do dzieci wykazujących:
- problemy z czynnościami samoobsługi (zapinanie guzików, ubieranie się)
- problemy w zabawach manualnych (układanie małych przedmiotów, lepienie z plasteliny, wycinanie)
- problemy grafomotoryczne (pisanie, rysowanie, malowanie)
- zaburzenia kontroli wzrokowo-ruchowej
- problemy z koordynacją ruchową
- zaburzenia napięcia kończyny górnej (wzmożone lub obniżone)
- problemy z koordynacją ruchową.
Cele terapii
- poprawa sprawności ruchowej kończyny górnej
- udoskonalenie sprawności manipulacyjne ręki
- wykonywanie kontrolowanych i precyzyjnych ruchów palców
- doskonalenie umiejętności chwytu
- doskonalenie pisania, rysowania
- koordynacja obu dłoni
- poprawa koncentracji
- poprawa koncentracji
Czas trwania zajęć
Zajęcia trwają 30/45/60 min.
Czas zajęć terapeutycznych ustalany jest indywidualnie
Terapia pedagogiczna
Celem zajęć jest pomoc dziecku w przezwyciężaniu trudności, umożliwienie mu prawidłowego funkcjonowania w grupie rówieśniczej, wspieranie jego wszechstronnego rozwoju oraz wyrównywanie szans edukacyjnych, a w przypadku dzieci w wieku przedszkolnym także pomoc w osiągnięciu gotowości szkolnej.
Zajęcia są ukierunkowane na usprawnienie funkcji zaburzonych oraz na wspomaganie funkcji dobrze rozwijających się, które mogą być wsparciem dla funkcji zaburzonych lub w razie potrzeby je zastąpić.
Podczas zajęć dzieci uczestniczą w rozmaitych zabawach, które wspomagają rozwój ruchowy, sprawność motoryczną, rozwijają umiejętności grafomotoryczne, elastyczność i precyzję ruchów dłoni i palców, kształtują płynność i dokładność ruchów.
Dziecko wykonuje również szereg ćwiczeń, które służą korekcji zaburzeń funkcji poznawczych. Doskonalą pamięć, spostrzegawczość, wyobraźnię, koncentrację. Poszerzają swoje słownictwo, rozwijają umiejętność poprawnych i wyrazistych wypowiedzi. Usprawniają koordynację wzrokowo-ruchową, percepcję słuchową oraz kształtują pojęcia i umiejętności matematyczne. Uczą się wytrwałości, systematyczności, są motywowane do pokonywania wszelkich trudności związanych z nauką.
Kształtują umiejętności współdziałania w grupie, nawiązują pozytywne relacje z rówieśnikami.
Każde zajęcia są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka, tak aby czuło się w pełni bezpiecznie i komfortowo.
Czas trwania zajęć
Zajęcia trwają 30/45 min.
Czas zajęć terapeutycznych ustalany jest indywidualnie
Terapia psychologiczna:
Zapraszamy dzieci od 2 roku życia i młodzież oraz rodziców na indywidualne spotkania z psychologiem.
Pomagamy dzieciom i młodzieży z: trudnościami rozwojowymi, koncentracją, problemami emocjonalnymi i społecznymi, obniżoną samooceną, brakiem pewności siebie, poczuciem odrzucenia czy osamotnienia oraz zaburzeniami w zachowaniu.
Udział rodzica w procesie terapii psychologicznej dziecka jest niezbędny.
Zachęcamy do konsultacji z psychologiem, gdy dziecko nie mówi w określonych sytuacjach w których mówienie jest oczekiwane, np. w żłobku, przedszkolu, szkole czy w obecności niektórych osób), w innych natomiast mówi normalnie.
Czas trwania zajęć
Zajęcia trwają 50 min.
Terapia integracji sensorycznej
Terapia Integracji Sensorycznej (TIS) to metoda wspierająca rozwój dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. W naszym gabinecie, oferujemy indywidualne sesje terapeutyczne prowadzone przez doświadczonych specjalistów z zakresu TIS, którzy pomagają dzieciom w nauce radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami związanymi z zaburzeniami sensorycznymi. Dzięki regularnym spotkaniom i ćwiczeniom dostosowanym do potrzeb każdego dziecka, obserwujemy znaczącą poprawę w funkcjonowaniu naszych małych pacjentów, zarówno w aspektach emocjonalnych, jak i motorycznych. Zapraszamy do kontaktu, aby dowiedzieć się więcej o terapii integracji sensorycznej oraz umówić się na konsultację ze specjalistą.
Indywidualna Symulacja Słuchu dr K. Johansena IAS dla dzieci, młodzieży, dorosłych
Indywidualna Stymulacja Słuchu dr K. Johansena IAS przeznaczona jest dla dzieci, młodzieży, dorosłych z trudnościami w słuchaniu, mówieniu i pisaniu.
Pracujemy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi:
- małymi dziećmi (od 3 roku)
- z opóźnionym rozwojem mowy
- z dysleksją
- z ADHD
- z zaburzeniami koncentracji
- z zaburzeniami uwagi słuchowej
- z zaburzeniami percepcji słuchowej
- z trudnościami w zrozumieniu i zapamiętaniu instrukcji, poleceń
- z osobami z porażeniem mózgowym
- z osobami, które wykazują nadwrażliwość na dźwięki
- z osobami z autyzmem
Zaletą metody Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena jest:
- odbywa się w przyjaznym, bezpiecznym, domowym otoczeniu, co jest istotne dla wielu dzieci np. z autyzmem
- w trakcje stymulacji Johansena IAS nie ma konieczności rezygnowania z innych form terapii, jakimi objęte jest dziecko w tym samym czasie
- jest dostępna dla osób mieszkających daleko od dużych ośrodków- TERAPIA MA MIEJSCE W DOMU DZIECKA
Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena opiera się na badaniu audiometrii tonalnej oraz testach mowy utrudnionej w tym teście dychotycznym.
Program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej nagrywany jest na płyty CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie przez 10 minut przez słuchawki.
Postępy terapii kontrolowane są co 6 do 10 tygodni, za każdym razem dziecko otrzymuje nową specjalnie dla niego przygotowaną płytę CD z programem terapeutycznym.
DIAGNOZY I OPINIE
Diagnoza logopedyczna
Głównym celem diagnozy jest ocena mowy osoby badanej oraz określenie nieprawidłowości występujących w procesie komunikowania się. Badanie ma określić charakter zaburzeń, znaleźć przyczynę zaistniałych nieprawidłowości, ustalić rodzaj terapii oraz rokowania na przyszłość. Aby diagnoza była kompletna składa się ona z trzech elementów:
- wywiadu z pacjentem bądź jego rodzicami/opiekunami,
- obserwacji pacjenta,
- oraz badania właściwego, składającego się z indywidualnie dobranych prób.
Diagnoza psychologiczna
Ilość spotkań i cena zależna jest od problemu.
Diagnoza Integracji Sensorycznej
Diagnoza procesów Integracji Sensorycznej przebiega podczas kilku spotkań i oparta jest o wystandaryzowane testy. Wykwalifikowany terapeuta dokładnie analizuje informacje uzyskane od rodziców dziecka oraz przeprowadza próby z dzieckiem. Na bazie zdobytych informacji opracowuje diagnozę i zalecenia do pracy z dzieckiem.
Diagnoza Integracji Sensorycznej składa się z kilku części:
1. Wywiad z rodzicami – terapeuta zadaje rodzicom szereg pytań dotyczących przebiegu ciąży, porodu, rozwoju dziecka w niemowlęctwie, przebytych chorób, problemów zdrowotnych dziecka.
2. Kwestionariusze – rodzice są proszenie o wypełnienie szczegółowych kwestionariuszy, które pozwalają uzupełnić wyniki diagnozy. Pamiętajmy, że to rodzic najlepiej zna swoje dziecko i jest jego najlepszym obserwatorem.
3. Próby kliniczne – terapeuta prosi dziecko o wykonanie kilku prób, które maja za zadanie stwierdzić, czy u dziecka występują przetrwałe odruchy, jak wygląda jego napięcie mięśniowe, równowaga, praca oczu, koordynacja.
4. Testy – dziecko powyżej 4 roku życia wykonuje testy, które maja pomóc określić jego koordynację, czucie ciała, dokładne czucie i pracę rąk. Testy są standaryzowane na warunki polskie (standaryzacji dokonał Pan Zbigniew Przyrowski) i pozwalają na dość dokładne porównanie umiejętności dziecka w stosunku do jego grupy wiekowej.
5. Podsumowanie diagnozy – rozmowa z rodzicami na temat wyników diagnozy i wniosków z nich płynących. Poszczególne wyniki są wyjaśniane i omawiane. Rodzice otrzymują również diagnozę na piśmie. Zawiera ona: dane z wywiadu, dane z kwestionariuszy, wyniki prób klinicznych, wyniki testów, wnioski, program terapii.
Diagnoza składa się z 3 spotkań:
Dwa z nich służą przeprowadzeniu wywiadu, testów klinicznych i obserwacji. Po opracowaniu na ich odstawie diagnozy, podczas trzeciego spotkania (ok. 45 min.) terapeuta SI przedstawia rodzicom opracowany, indywidualny program terapii dla ich dziecka. Diagnoza i zalecenia terapeutyczne zostają szczegółowo omówione i przedstawione rodzicom w przystępny i komunikatywny sposób. Jest to również czas, w którym nasz terapeuta odpowiada na wszelkie Państwa pytania związane z diagnozą i ewentualną dalszą terapią dziecka.
Diagnoza gotowości szkolnej
Co trzecie dziecko na początku nauki nie jest jeszcze gotowe do jej podjęcia. Uzależnione jest to od wielu czynników, takich jak np. wrodzone możliwości dziecka oraz umiejętności zdobyte w procesie socjalizacji i wychowania rodzinnego oraz przedszkolnego. Poza umiejętnościami poznawczymi ważny jest rozwój psychiczny i fizyczny dziecka.
Część dzieci w sposób naturalny przezwycięża trudności, jeśli jednak braki i opóźnienia rozwojowe dziecka są zbyt duże i dotyczą wielu sfer, mogą stać się przyczyną późniejszych kłopotów i trudności i to nie tylko w dziedzinie nauki
Diagnoza gotowości szkolnej obejmuje:
- wywiad z rodzicami,
- analizę opinii logopedycznej i pediatrycznej,
- analizę opinii logopedycznej i pediatrycznej,
- analizę funkcjonowania dziecka pod kątem psychomotoryki, percepcji, sfery poznawczej i mowy,
- emocji i funkcjonowania społecznego,
- wydanie opinii respektowanej przez szkoły.
Diagnoza pedagogiczna
Diagnoza pedagogiczna stanowi podstawę dla rozpoczęcia terapii pedagogicznej. Pomaga ona w rozpoznaniu poziomu rozwoju dziecka, a także zaobserwowaniu ewentualnych trudności.
Diagnoza obejmuje:
- obserwacji zachowań dziecka w sytuacjach zadaniowych i społecznych,
- rozmowie z dzieckiem (w miarę możliwości),
- wywiadzie z rodzicami,
- analizie wytworów dziecka,
- badaniach diagnostycznych np. testach i sprawdzianach,
- szczegółowej i wnikliwej analizie dokumentów dziecka, w tym informacji o dziecku uzyskanych ze szkoły, dokumentacji medycznej i innej.